Atvērt pielāgoto vietnes teksta versiju

Atvērt teksta versiju

Par kontracepciju — no senatnes līdz mūsdienām

Pakalpojumi / Žurnāls Rosme / Arhīvs / 2009 / Nr. 7 - 2009

Par kontracepciju — no senatnes līdz mūsdienām
«36,6 °C»

Nepieciešamība izsargāties no nevēlamas grūtniecības ir tikpat sena, cik «Homo sapieris» jeb saprātīgais cilvēks. Apdomīga pēcnācēju radīšana visos laikos noteikusi ne vien ģimenes, bet visas sabiedrības labklājību.

Aizvēsturiskie laiki. Maģija un kontracepcija
Agrīnā cilvēces attīstības posmā jaundzimušā nogalināšana bija galvenā pēcnācēju skaita regulēšanas metode.

Tomēr sievietes ticēja maģijai, uzskatīja, ka grūtniecību var novērst, lietojot augu lakstus, saknes vai sulu, dažādus priekšmetus.

Vēl joprojām Austrumāfrikas sievietes pēc palīdzības vēršas pie jundi, kuri dodas mežā un savij divu veidu mizu auklu, ieziež to ar olas dzeltenumu, sasien trīs mezglus un noskaita burvju vārdus.

Tikai pamanījuši saistību starp dzimumaktu, ejakulāciju un grūtniecību, cilvēki sāka lietot līdzekļus, kas novērš grūtniecības iestāšanos. Viena no pirmajām metodēm bija «Coitus interruptus» (pārtrauktais dzimumakts), kad vīrietis izņem dzimumlocekli no maksts pirms ejakulācijas. Tika izmantots arī «Coitus reservatus», kad ejakulācija tiek nomākta.

Sievietes mēdza bloķēt dzemdes atveri, piem., ievietojot makstī hibiska pāksti. Tā darbojās kā prezervatīvs: mizas noslēgtais gals atbalstījās pret dzemdes kaklu un caur atvērto galu varēja ievietot dzimumlocekli.

Iecienīta metode bija maksts skalošana pēc dzimumakta, kurai izmantoja šķidrumus, piem., citrona sulu, kas tagad zināmi kā spermicīdi.

Seksologa Artūra Šulca komentārs (turpmāk — komentārs):
«Senatnē dzīve bija daudz vairāk rituali-zēta. Tas piešķīra sakārtotību, nodrošināja saikni ar dievu un garu pasauli, sekmēja veiksmi medībās un cīņās ar pretiniekiem, kā arī cilvēku, mājlopu un lauku auglību. Šajos nozīmīgajos nolūkos tika izmantoti arī seksuālie rituāli. Ne vienmēr to mērķis bija bērna ieņemšana un dzemdēšana, tādēļ lietoja kontracepciju.

Ja uzskatīja, ka grūtniecība būtu ziedojama atsevišķu cilvēku vai pat visas cilts mērķu veiksmīgai sasniegšanai, sievietes klēpja auglis nešauboties tika upurēts. Taču, ja ciltij vajadzēja vairoties, priesteriene (zāļu sieviņa, zintniece vai ragana — kā nu kurā sabiedrībā to sauca) darīja visu, lai jaunie un spēcīgie vienotos kaislē un rastos gribēti bērni.»

1850. gads p. m. ē. — krokodila mēsli un vīraks
Ēģiptē Vidus karaļvalsts laikā papirusa tekstos rodami tikai sievietēm domāti kontracepcijas ieteikumi. Lai novērstu grūtniecības iestāšanos, makstī ievietoja dažādas vielas, piem., no krokodila mēsliem gatavotus tamponus. Varbūt pārsteidzoši, bet tam ir zinātnisks pamats.

Krokodila mēsli ne tikai aizturēja spermu, bet līdzīgi mūsdienu spermicīdiem līdzekļiem veidoja arī ķīmisku barjeru. Vēlāk tos aizvietoja ar ziloņa izkārnījumiem, kas izrādījās efektīvāki. Vairākos tekstos minēts, ka kontracepcijai izmantoja arī vīraku kopā ar vasku un oglēm. Sieviete sēdēja izplestām kājām virs īpaši veidota poda, lai dūmi plūstu makstī.

1550. gads p. m. ē. — akācijas supozitoriji nogalina spermatozoīdus
Papirusa tekstos no Ēģiptes Jaunās karaļvalsts laikiem atrodama pirmā recepte tamponveida vaginālo supozitoriju pagatavošanai, kurā ieteikts samalt dateles un akācijas koka dzelkšņus un sajaukt tos ar medu. Maisījumā samērcēja kokvilnas tamponu, kuru pirms dzimumakta ievietoja dziļi makstī.

Akācijas koks izdala līmei līdzīgus sveķus, kas fermentācijas procesā makstī pārveidojas par pienskābi — efektīvu spermicīdu. Medus uz neilgu laiku dzemdes kaklu noslēdz ar plānu plēvīti, kurai spermatozoīdi netiek cauri. No akācijām iegūtā pienskābe kopš 20. gs sākuma tiek izmantota diafragmu ražošanā.

Komentārs:
«Domājams, ka akācijas sveķus un citas spermicīdas un abortīvas vielas dzimstības regulēšanai izmantoja ne tikai Ēģiptē. Arī mūsu zemē meitenes zināja, kā tādas lietas darāmas. Tradicionālajā tautas medicīnā pazīstami aptuveni 400 augi, ko izmanto kontracepcijas un aborta nolūkos. Daba ir bagātību krātuve, kas uzmanīgi lietojama arī tādai delikātai vajadzībai kā dzimstības ierobežošana.»

1300. gads p. m. ē. — augu pasta pret bērna ieņemšanu
Ēģiptes papirusa tekstos minēta no augiem un taukiem vārīta pasta, ko sievietes lietoja četras dienas pēc kārtas. Iespējams, viņas to ievietoja arī makstī.

460. gads p. m. ē. — Hipokrāts par kontracepciju
Slavenais grieķu ārsts ieteica sievietēm pēc dzimumakta izvadīt spermu no maksts, izmantojot noteiktas kustības vai izslaukot to ar pirkstiem. Maksts iztīrīšanu ar pirkstiem plaši izmantoja Grieķijā.

Komentārs:
«Arī Latvijā pirms 20 gadiem sievietes man stāstīja, ka cenšas izsargāties, uzreiz pēc dzimumakta intensīvi pastaigājoties, lai sperma varētu iztecēt laukā... Iespējams, šī metode ir efektīva, bet tikai kombinācijā ar regulāriem abortiem.»

384. gads p. m. ē. — Aristotelis par kontracepciju
Viņš domāja, ka vienīgi vīrietis ir jaunas dzīvības radītājs. Viņa sēkla ir dzīva būtne ar dvēseli. Sievietes ķermeņa vienīgais uzdevums ir jaunā cilvēka iznēsāšana. Tā šis grieķu filozofs un dabas pētnieks palīdzēja veidot uzskatu, ka vīrieši ir bioloģiski pārāki.

Tāpat viņš bija pārliecināts, ka spermas temperatūra apaugļošanas brīdī nosaka bērna dzimumu: siltāka sperma rada vīriešu dzimuma pēcnācēju, bet aukstāka — sieviešu. No zinātniskā viedokļa šis pieņēmums nav gluži neloģisks. Dažādām rāpuļu sugām pēcnācēju dzimumu patiešām ietekmē olu inkubācijas temperatūra.

Aristotelis arī minējis, ka kontracepcijai lietoja olīveļļas un medus maisījumu, ko uzklāja uz dzemdes kakla, lai novērstu spermatozoīdu iekļūšanu. Dzemdes kakla noslēgšanai tika izmantotas arī skābu augļu, piemēram, citrona, pusītes. Šis princips ir mūsdienu kontracepcijas līdzekļu — diafragmu un dzemdes kakla uzmavu — pamatā. Citrona sula ir efektīva arī kā ķīmisks kontracepcijas līdzeklis, jo bojā spermatozoīdus.

Komentārs:
«Vēlākos gados spermas temperatūra šķita būtiska arī inkvizīcijas tiesai. Ja tiesas intervijā, kurā tika lietoti dažādi spīdzināšanas rīki, sieviete atzinās, ka viņas makstī kāds ielaidis aukstu sēklu, tiesājamo apsūdzēja sakaros ar nelabo. Jo tikai velnam varot būt vēsa, pat ledaina sēkla. Viņas liktenis bija izlemts — sadegšana uz sārta kristīgās mīlestības liesmās.»

356. gads p. m. ē. — nē poligāmijai — jā kontracepcijai!
Aleksandra Lielā laikā Palestīnā valdīja bads, tādēļ aizliedza poligāmiju — dzīvesveidu, kas veicina lielāku pēcnācēju skaitu. Toties atļāva kontracepciju, un bērnu skaits ģimenē tika ierobežots līdz diviem.

Iespējams, šajā laikā izmantoja arī tekstos minētu sieviešu sterilizācijas metodi — Aleksandrijas gumijas, alauna tinktūras un safrāna krokusa maisījumu sudraba monētas svarā iejauc glāzē alus un izdzer. Receptes iedarbība pamatojās galvenokārt uz safrāna krokusa ietekmi.

Komentārs:
Kontracepcija nodrošina izvēles iespējas gan sievietei, gan vīrietim, demokrātiju arī saskarsmes un ģimenes formu jomā. Cilvēki, kuri aktīvi un droši veido attiecības bez bailēm no katra heteroseksuāla dzimumakta, var apzināti un viegli radīt gribētus, mīlētus un veselus bērnus.

(Turpinājums nākamajā numurā)