Atvērt pielāgoto vietnes teksta versiju

Atvērt teksta versiju

Strazdumuižas internātvidusskolas - attīstības centra vājredzīgiem un neredzīgiem bērniem 140 gadu jubileju gaidot

Pakalpojumi / Žurnāls Rosme / Arhīvs / 2012 / Nr. 1 - 2012

Nodaļa — Strazdumuižas internātvidusskola

Strazdumuižas internātvidusskolas - attīstības centra vājredzīgiem un neredzīgiem bērniem 140 gadu jubileju gaidot
Terēza Landra

2012. g. Latvijas pirmā un vienīgā specializētā mācību iestāde bērniem ar smagiem redzes traucējumiem — Strazdumuižas internātvidusskola- attīstības centrs vājredzīgiem un neredzīgiem bērniem svin savas pastāvēšanas 140. jubileju. Šī skola ir savā ziņā unikāla, jo ar to ne tikai gadu desmitiem, bet nu jau var teikt pat gadu simtiem bijusi cieši saistīta speciālās izglītības un konkrēti tiflopedagoģijas attīstība un izaugsme Latvijā.

No dažiem skolēniem domātās mājmācības tipa izglītības iestādes, kādu šo skolu 1872. g. izveidoja Latvijas neredzīgo izglītības pamatlicēja Ida Valentinoviča, izejot vairākus nozīmīgus attīstības un pārveides posmus, 2012. g. skola kļuvusi par mūsdienīgu speciālās izglītības iestādi.

Aizvadītajos 20 gados skola augusi un mainījusies līdzi tām prasībām un prioritātēm, kādas izvirzījusi Latvijas valsts izglītības sektora stratēģija, vienlaikus cenšoties atrast un nostiprināt to nišu, kas varētu arī nākotnē garantēt skolas profesionālā kodola efektīvu darbu bērnu ar smagiem redzes traucējumiem mācību procesa nodrošināšanā.

Skola vēsturiski bijusi un arī šobrīd ir vienīgā specializētā mācību iestāde valstī, kur bērniem un jauniešiem ar smagiem redzes traucējumiem tiek nodrošināts redzes īpatnībām pielāgots mācību process, un kas nodrošina atbalstu vispārizglītojošajās mācību iestādēs integrētajiem vājredzīgajiem un neredzīgajiem audzēkņiem.

Pēc 9. klases skolēni izvēlas, vai turpināt mācības vidusskolā vai arī apgūt kādu profesiju. Savukārt, beidzot 12. Klasi audzēkņi saņem atestātu par vidējo izglītību un, atkarībā no katra spējām un vēlēšanās, var turpināt izglītību vidējās profesionālās un augstākās mācību iestādēs.

Ar prieku jāsecina, ka, neraugoties uz sociālo izolāciju, kurā savu īpašo vajadzību dēļ bieži vien nonāk cilvēki ar smagiem redzes traucējumiem, daudzi mūsu skolas absolventi aizvadītajos gados iestājušies un veiksmīgi studējuši Latvijas augstskolās — tostarp, Latvijas Universitātē, saņemot ne tikai bakalaura, bet arī maģistra akadēmiskos grādus.

Aizvadītajos gados nostiprinājušās un paplašinājušās arī skolas kā sociālās integrācijas un atbalsta sniegšanas iestādes funkcijas: skolā var mācīties arī neklātienē, kas dod iespēju iegūt pamata un vidējo izglītību jebkurā vecumā cilvēkiem, kam tas nav bijis iespējams kādas redzes problēmas dēļ. Tāpat, jau trešo gadu tiek realizēta Speciālās pamatizglītības programma izglītojamajiem ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem vai vairākiem smagiem attīstības traucējumiem.

Līdztekus tam, tiek nostiprināts arī skolas kā vispārizglītojošo skolu atbalsta centra statuss, jo arvien vairāk bērniem ar smagiem redzes traucējumiem, izvēloties vispārizglītojošās skolas programmu apgūt «parastā» skolā, pieaug nepieciešamība pēc visaptverošas efektīgas atbalsta sistēmas izveides veiksmīgam integrēto bērnu atbalstam visā valstī.

Savu iespēju robežās skolas pedagogi un metodiķi šo atbalstu sniedz, veicot vispārizglītojošo skolu pedagogu konsultācijas, individuāli atbalstot bērnu vispārīgās kompetences un zināšanu paaugstināšanu, kā arī nodrošinot integrētos bērnus ar speciāliem mācību līdzekļiem (mācību grāmatām Braila rakstā un taktiliem uzskates līdzekļiem).

Katram no skolas beidzējiem — lai arī mācību iestāde absolvēta pirms 2, 10, 20 vai pat 50 gadiem, skola nav bijusi tikai zināšanu un īpašu dzīves iemaņu apgūšanas vieta. Tā, pirmkārt un galvenokārt, bijusi vieta, kas saistīta ar bērnības un jaunības atmiņām, īpašiem mirkļiem, sajūtām, cilvēkiem un emocijām. Skola katram no viņiem asociējas ar kaut ko savu — tādu, ko vienmēr ir vērts paturēt atmiņā un kādreiz padalīties arī ar citiem.

Šīs īpašās atmiņas, cilvēka pieredzē, ir tās, ko mēs — skolas kolektīvs — vēlētos saņemt no Jums — agrākajiem skolēniem, pedagogiem, darbiniekiem un skolēnu vecākiem, kā dāvanu 140. jubilejas gadā. Vēl vairāk, šo dāvanu mēs vēlētos saņemt, lai nodotu tālāk — nākamajām paaudzēm un tiem, kas vēlēsies vairāk uzzināt par skolu ne tikai no «sausas statistikas», bet arī cilvēku dzīvesstāstu un pieredzes viedokļa. Tāpēc mēs aicinām Jūs uzrakstīt vai pastāstīt par kādu īpašu cilvēku Jūsu skolas dzīves pieredzē — tas var būt gan pedagogs, klasesbiedrs, draugs, vai… Jūs pats — un tādejādi kopā veidot Strazdumuižas skolas «dzīvo» jeb cilvēku vēsturi.

Ja vēlaties dalīties savās atmiņās par savu īpašo «skolas cilvēku» vai notikumu, sazinieties ar žurnāla «Rosme» redakciju pa e-pastu brailinform@inbox.lv vai galveno redaktori Judīti Putāni pa mob. tālr.: 29130598.

Tāpat, atzīmējot skolas 140. jubilejas gadskārtu, katra žurnāla «Rosme» 2012. g. numurā lasiet par Strazdumuižas internātvidusskolas-attīstības centa vājredzīgiem un neredzīgiem bērniem pagātni, tagadni un nākotnes vīzijām.