Atvērt pielāgoto vietnes teksta versiju

Atvērt teksta versiju

Kečups

Pakalpojumi / Žurnāls Rosme / Arhīvs / 2010 / Nr. 7 - 2010

Kečups
«Diena»

Pirmsākumos kečups bija mērce no anšoviem, sēnēm, pupiņām un valriekstiem. No tomātiem tajā nebija pat smakas!

Kečupu izgudroja ķīnieši — kopā sajauca vairākus augus, garšvielas un marinētas zivis, radot garšas kārpiņām patīkamu mērci. Līdzīgu sojai. Ķīnieši to dēvēja par koechiap vai ke-tsiap, kas tulkojumā nozīmē ‘sālsūdens no sālītas zivs vai moluskiem’. 18. gs. Sākumā šī Ķīnā tik populārā galda mērce iegaršojās arī citiem un aizceļoja uz tuvējām valstīm, piem., Malaiziju.

Tieši Malaizijā kečupu atklāja angļu jūrnieki un aizveda to arī uz savām mājām. 18. gs. 40. gados to ēda jau visā Anglijā. Tirgotāji piedāvāja kečupus ar daudzām jo daudzām garšām, tomēr trīs populārākās bija sēņu, valriekstu, zivju. Sarkanā dārzeņa mērce gan nebija īpaši populāra. Joprojām daudzi uzskatīja, ka tomāti kā nakteņu dzimtas pārstāvji ir indīgi.

Kečupa popularitāte gluži kā gripa izplatījās ārpus karalistes robežām, aizceļojot arī uz koloniju, ko pēc 1776. g. 4. jūlija oficiāli dēvēja par Amerikas Savienotajām Valstīm.

Pirmā kečupa recepte angļu valodā tika nodrukāta 1727. g., un tajā kā nepieciešamās pagatavošanas sastāvdaļas tika minēti anšovi, šalotes (sīpoli), etiķis, baltvīns, aromātiskas garšvielas (krustnagliņas, ķiploki, ingvers, muskatrieksti), pipari, mārrutki un citrona miziņa. Pavārmākslas virtuozi te atpazīs Vorčesteršīras mērces priekšgājēju.

Savukārt pirmā recepte, kurā līdzās citām kečupa sastāvdaļām minēti arī tomāti jeb mīlas āboli, kā toreiz tos dēvēja, izlasāma 1804. g. amerikāņu pavārgrāmatā Sugar House Book. Anglijā 18. un 19. gs. populārāks bija sēņu kečups, kamēr ASV — tomātu.

Tomātu kečupa lielo veiksmes stāstu iesāka kompānija Heinz 1876. g., ražojot to masveidā un nodrošinot ilgāku glabāšanas laiku bez konservantiem. Pirmais reklāmas sauklis bija: «Dieva dots palīgs mātēm un citām sievietēm virtuvē». Pašlaik kečups ir uzņēmuma Heinz populārākais produkts, taču pirms 140 gadiem, kad fi rma sāka savu darbu, tā koncentrējās uz mārrutku pārstrādi.

Heinz savā receptē, kas nav mainījusies līdz pat šodienai, zaļo vai pāraugušo tomātu vietā izmantoja tikai gatavus, krietni palielināja etiķa un sāls daudzumu, pievienoja cu-kuru (tas viss ļāva iztikt bez konservantiem), kā arī bagātināja mērci ar sīpoliem un citām garšvielām. Rezultāts bija lielisks — sāļi rūgti saldeni skābens. Viss, ko cilvēka garšu kārpiņas var vēlēties!

Heinz katru gadu pārdod 650 milj. pudeļu kečupa vairāk nekā 140 valstīs un iekasē vairāk nekā miljardu dolāru. Gada laikā tas pārstrādā vairāk nekā 2 000 000 t tomātu — vairāk nekā jebkurā citā pasaules valstī.

2000. g. Heinz nolēma pārsteigt patērētājus ar dažādu krāsu kečupu, kurā izmantotas mākslīgās krāsvielas — tirgū parādījās arī zaļš, rozā, oranžs, zils un zilzaļš kečups. Pirms sešiem gadiem šie dīvainie produkti no veikalu plauktiem klusi pazuda.

Pētnieki apgalvo, ka kečups ir veselīgs produkts. Tajā ir likopēns — dabisks antioksidants, kura koncentrācija palielinās tieši pārstrādātos tomātos, un tas aizkavē audzēju veidošanos.

Amerikāņu psiholoģe Donna Dausone apgalvo, ka spēj noteikt cilvēku raksturu pēc tā, kā viņi izlej kečupu. Ambiciozi cilvēki izkrata mērci ēdiena vidū. Radoši cilvēki veido garas, šauras līnijas. Tie, kas izretina pa šķīvi mazas piciņas, esot draudzīgi, bet konservatīvi ļaudis.

Arī kečupam, tāpat kā vīnam, ir labie un sliktie gadi — laikapstākļi vasarā ietekmē tomātu saldumu un aromātu. Anglijā joprojām populārs ir sēņu kečups, kamēr filipīnieši labprāt mielojas ar banānu kečupu.

Visi kečupi parasti tiek gatavoti pēc viena principa – uz lēnas uguns vāra biezeni, iegūstot vajadzīgo konsistenci.

Vislielākie kečupa cienītāji ir amerikāņi — kečups atrodas 97% amerikāņu ledusskapjos. Vidēji katrs amerikānis gadā iztukšo trīs pudeles.

«Amerikāņi var apēst jebkurus atkritumus, ja tos pārlej ar kečupu, sinepēm, čili mērci vai jebkuru citu garšvielu, kas iznīcina ēdiena oriģinālo garšu,» saka rakstnieks Henrijs Millers.

Kečups ir lielisks palīgs vara trauku spodrināšanā — mērces skābums noņem apsūbējumu.

2002. g. par populārāko hītu 26 valstīs kļuva četru spāņu meiteņu grupas Las Ketchup dziesma Aserejé, saukta arī par Kečupa dziesmu. Visā pasaulē tika pārdoti 12 milj. singlu.