Nodaļa — Informācija par projektu
Projekts «Sociālās rehabilitācijas pakalpojumu attīstība personām ar redzes traucējumiem Latvijā»
Sarma Pārstrauta
Projekta «Sociālās rehabilitācijas pakalpojumu attīstība personām ar redzes traucējumiem Latvijā» ietvaros Labklājības ministrija sadarbībā ar Latvijas Neredzīgo biedrību īsteno vairākas aktivitātes, lai radītu un pilnveidotu sociālās rehabilitācijas iespējas cilvēkiem ar redzes traucējumiem visā Latvijā, veicinot viņu iekļaušanos sabiedrībā.
Ir izstrādātas un tiek ieviestas motivācijas un sociālās rehabilitācijas programmas, to laikā nodrošinot specializēto tehnisko palīglīdzekļu izmantošanu, kā arī tiek izveidots jauns pakalpojums — suņu-pavadoņu apmācība un nodrošināšana cilvēkiem ar redzes traucējumiem.
No 2009. g. novembra mēneša, kad tika uzsākta sociālās rehabilitācijas pakalpojumu sniegšana, visā Latvijā šajās nodarbībās piedalās jau vairāk kā 230 klienti.
Ir izstrādātas un tiek ieviestas daudz jaunas un ļoti interesantas moduļu programmas.
Latvijā ir ļoti daudz cilvēku ar smagiem redzes traucējumiem, kuriem ir nepieciešama psiholoģiskā palīdzība pašiem, kā arī viņu tuviniekiem un ģimenes locekļiem. Tāpēc bieži vien cilvēks, kuram ir nepieciešama psiholoģiskā palīdzība, neiet un nemeklē psihologa vai psihoterapeita palīdzību, jo nemāk vai nespēj runāt par savām grūtībām vai problēmām, vai arī nav atbalsta grupu līdzīgu situācijā nonākušiem cilvēkiem. Bieži vien klients (vājredzīgais, neredzīgais) pēc rehabilitācijas programmas saņemšanas ir mainījies un iemācījies jaunas iemaņas, kas veicina viņa iekļaušanos sabiedrībā, bet viņu tuvinieki to neredz vai nepamana un liedz klientam izmantot jauniegūtās zināšanas un iemaņas, kas veicina šo iemaņu aizmiršanu, un klients ar laiku kļūst tāds pats, kāds viņš bija pirms rehabilitācijas.
Programma par darbu ar klienta tuviniekiem ir paredzēta cilvēkiem, kuri dzīvo ar klientu (neredzīgo vai vājredzīgo) kopā vai bieži sazinās, lai atvieglotu ģimenes locekļu adaptācijas gaitu, palielinātu klienta sociālās rehabilitācijas un adaptācijas iespējas. Šīs programmas mērķis ir apmācīt klienta tuviniekus sazināties ar neredzīgo cilvēku (radinieku), koriģējot deformētās attiecības klienta veselības stāvokļa dēļ, palīdzēt klienta tuviniekiem pieņemt jauno situāciju, novērtēt situāciju, atrast savu vietu neredzīga/vājredzīga radinieka dzīvē.
MŪZIKAS TERAPIJA — šīs programmas mērķis ir uzlabot un paaugstināt klientu komunikācijas, mācīšanās, mobilizācijas, pašizpausmes, organizēšanās spējas un sasniegt citus terapeitiski svarīgus mērķus saskaņā ar klienta fiziskajām, emocionālajām, mentālajām, sociālajām un kognitīvajām vajadzībām.
SMILŠU SPĒĻU TERAPIJA. Terapijas dziļākā būtība ir tā, ka cilvēks rod dziedinājumu pats caur savu radošumu, jo smilšu bildei ir liels izteiksmes un ietekmes spēks. Smilšu spēļu terapijas mērķis ir attīstīt cilvēka iekšējos resursus, caur kuriem tiek piedzīvota spontāna pašdziedināšana. Metode, kas sākotnēji bija domāta tikai bērniem, ir atradusi pielietojumu arī pieaugušo terapijā. Bērniem, atšķirībā no pieaugušajiem, nav nepieciešams saprast, kas notiek viņu zemapziņā, kādas un kāpēc tieši tādas smilšu bildes veidojas. Dziedinošs ir pats smilšu bilžu veidošanas process.
Pieaugušie ar terapeita palīdzību mācās saskatīt un saprast, kas notiek smilšu kastē, un kā tur attēlotais saistās ar reālo dzīvi. Tā ir izeja no zemapziņas uz apziņu.
PERSONĪBAS PAŠIZAUGSMES PROGRAMMA «Mīlestības ceļš». Šīs programmas vispārējais mērķis ir veicināt cilvēku ar redzes traucējumiem personības pilnveidi, apgūstot zināšanas un prasmes, rosinot vērtību sistēmas attīstībai un jaunu uzvedības modeļu apgūšanai.
Sociālās rehabilitācijas pamatmērķis tomēr ir palīdzēt klientam adaptēties sabiedrībā un būt pilnvērtīgam tās locekļiem, tādēļ ir izstrādāts vesels Orientēšanās un mobilitātes programmas bloks, kurš ietver:
1. Orientēšanās un mobilitāte slēgtā un apkārtējā vidē, izmantojot balto spieķi. Programmas mērķis: palīdzēt attīstīt un pilnveidot redzes invalīdiem pamatzināšanas, prasmes un iemaņas patstāvīgi pārvietoties slēgtā un apkārtējā vidē, izmantojot balto spieķi.
2. GPS navigācijas tehnoloģiju pielietošana orientēšanās apkārtējā vidē. Šīs sistēmas izmantošana ir īpaši svarīga redzes invalīdiem, jo tā spēj atvieglot viņu ikdienas dzīvi, uzlabojot mobilitātes iespējas, padarot cilvēku neatkarīgāku, līdz ar to uzlabojot redzes invalīda dzīves kvalitāti kopumā un veicinot ciešāku integrāciju sabiedrībā.
3. Orientēšanās un pārvietošanās ar sunipavadoni. Apmācīt cilvēkus ar redzes traucējumiem (kuriem tiks piešķirts) patstāvīgi orientēties apkārtējā vidē ar suni-pavadoni.
Visas trīs šī moduļa programmas ir cieši saistītas savā starpā, jo bez pamatu pamata nebūs iespējams apgūt ne pirmo, ne arī otro moduli.
Cilvēku ar redzes invaliditāti rehabilitācijas pasākumu kompleksa neatņemama sastāvdaļa ir prasme apgūt nepieciešamās iemaņas pašaprūpē. Arī šī moduļa programmā ir ļoti daudz interesantu nodarbību.
Pašaprūpes programmā ietilpst trīs tēmas:
I. Ēdienu gatavošana, pasniegšana, galda kultūra;
II. Pašapkalpošanās un mājturība;
III. Mājamatniecība. Programmā iekļautas sekojošas nodarbības:
I. Ēdienu gatavošana, pasniegšana, galda kultūra: racionāla un droša darba organizācija; citu tautu virtuve; svētku ēdienkarte pakārtota gadskārtu ritumam; veselīgs uzturs; sezonāla rakstura ēdienkarte; konditoreja; uzkodu pagatavošana; ātri un lēti; deserti; brokastu ēdieni; salāti; miltu izstrādājumi.
II. Pašapkalpošanās un mājturība: sadzīves tehnikas, tehnisko palīglīdzekļu un sadzīves ķīmijas lietošana; bērnu aprūpe; veco ļaužu kopšana; augu kopšana; ārstnieciskie augi; dzīvnieku kopšana; veselības ABC — pirmās palīdzības sniegšana; Su- Džok sēklu terapijas metodes izmantošana; Mudras (roku joga) terapijas metodes izmantošana; Beitsa metodes izmantošana; pirts procedūras.
III. Mājamatniecība: mājoklis; sīku remontdarbu un saimniecības darbu veikšana; telpu remonta un apdares darbi; interjera un aprīkojuma jautājumi; izstrādājuma idejas, ieceres radīšana un noformēšana.
Braila mūzika ir Braila kods, kas ļauj pierakstīt mūziku, izmantojot punktraksta sistēmu, lai to varētu lasīt arī neredzīgi mūziķi. Braila nošu rakstu, tāpat kā pašu neredzīgo rakstības sistēmu, izveidojis Luijs Brails.
Datortehnoloģijas apmācība. Apgūt datora lietošanu (pārvarot redzes zuduma radītos šķēršļus ar speciālo palīgprogrammu palīdzību, vai pielāgojot darba vidi atbilstoši redzes atlikuma īpatnībām un izmantojot speciālās palīgprogrammas un iekārtas), lai klients varētu iegūt, apstrādāt un citiem izprotamā veidā prezentēt informāciju šādās jomās:
1. Darba tirgū — profesijās, kurās datora izmantošana ir nepieciešama darba pienākumu veikšanai, vai kurās datora prasmes paaugstina profesionalitāti un konkurētspēju;
2. Izglītībā — studējot mācību programmās, kurās datora lietošana nepieciešama informācijas ieguvei un prasību izpildei;
3. Intelektuālo vajadzību realizēšanā, garīgajā pilnveidē un jaunradē;
4. Valsts pilsoņa, iedzīvotāja pienākumu un tiesību īstenošana (vēlēšanas, sociālie jautājumi, naudas darījumi, pirkumi u. c.);
5. Saziņā, pieredzes apmaiņas procesā, saskarsmes veidošanā ar līdzcilvēkiem.
Programma izveidota divām apmācāmo kategorijām — atbilstoši redzes iespējām:
1. Ar ekrānlasošo programmu.
2. Ar ekrānpalielinošo programmu.
Vēlaties attīstīt savu radošo izaugsmi un motivāciju radoši darboties, kā arī veicināt konkurētspēju darba tirgū, lūdzu, jūsu rīcībā daudz jaunu un interesantu zināšanu.
Tekstilizstrādājumu izgatavošana. Program mas apguvē dalībnieki iepazīs vizuālās mākslas dažādību, apgūstot gan teorētiskās pamatzināšanas, gan praktiskās iemaņas.
Programmas mērķis — veicināt izpratni par vizuālās mākslas dažādību, paplašinot redzesloku un palīdzot apgūt elementāras praktiskas iemaņas, radoši darbojoties.
BIŽUTĒRIJAS IZGATAVOŠANA. Programmas laikā dalībnieki apgūst praktiskas iemaņas bižutērijas izgatavošanā, dažādu materiālu un tehniku pielietojumu. Iegūst zināšanas un prasmes savu vaļasprieku realizēšanai, kā arī iespējas iesaistīties darba tirgū.
PLASTIKAS VEIDOŠANA. Programmas dalībnieki šīs programmas ietvaros iepazīs un apgūs plastikas veidošanas tehnoloģijas un tehnikas, izgatavojot dažādus izstrādājumus no plastikas.
pīšana ar sloksnītēm un klūgām. Pīšana ar sloksnītēm atšķiras no pīšanas ar klūgām. Rezultātā atšķiras sagatave un apstrādāšana, kā arī materiāla sagatavošana darbam. Pīšanai sloksnīšu pinumu tehnikā nepieciešamas papildu ierīces un instrumenti. Apgūsiet sloksnīšu pinumu tehnikas prasmes, izmantojot dažādus paņēmienus pītu priekšmetu izgatavošanā.
Mezglošana. Programmas apguvē dalībnieki apgūs mezglu siešanas mākslu, kurai ir vairākus tūkstošus gadu sena vēsture. Mezglošanas tehniku apgūšana veicinās mezglošanas tehnikas mantojuma saglabāšanu, aktīvāk iesaistīties sabiedriskajā dzīvē, mācīs cienīt savas un citu tautu kultūras mantojumu, veicinās cilvēka radošo izaugsmi, attīstīs prasmes un iemaņas. Apgūsiet seno un jauno mezglojumu tehnikas, mezglojuma vēsturi.
KOKAPSTRĀDE. Apgūstot programmu, dalībnieki iepazīs dažādus kokapstrādes un koktēlniecības veidus un paņēmienus darbā ar rokas instrumentiem, saturīgi pavadīs laiku, papildinās zināšanas un prasmes kokapstrādē un koktēlniecībā, iesaistīsies sabiedriskajā dzīvē, attīstīs jaunas prasmes un iemaņas. Apgūsiet praktiskās iemaņas darbā ar koku, pratīsiet pielietot dažādus rokas instrumentus un materiālus koktēlniecībā un kokapstrādē.
KERAMIKA. Programmas apguvē dalībnieki attīstīs jaunas prasmes un iemaņas, iepazīs dažādu tautu kultūru keramikas mantojumu, to izgatavošanas tehnikas un paņēmienus, cienot savas un citu tautu kultūras mantojumu, veicinot cilvēka radošo pašizaugsmi.
FLORISTIKA. Apgūstot programmu, dalībnieki iepazīs dažādus floristikas tehniku veidus un paņēmienus, saturīgi pavadīs laiku, papildinās zināšanas un prasmes floristikas izstrādājumu izgatavošanā, iesaistīsies sabiedriskajā dzīvē.
FILCĒŠANA (VILNAS VELŠANA). Apgūstot programmu, dalībnieki iepazīs un apgūs jaunu rokdarbu tehniku.
ĀDAS MĀKSLINIECISKĀ APSTRĀDE. Programmas apguves laikā tās dalībnieki iegūs zināšanas, prasmes un iemaņas ādas apstrādē, ādas izstrādājumu izgatavošanā, tā veicinot katra indivīda radošo izaugsmi un motivāciju radoši darboties, kā arī veicinās dalībnieku konkurētspēju darba tirgū.
DEKORATĪVĀS MĀKSLAS PAMATI. Programmas apguves laikā dalībnieki iepazīs daudzveidīgus materiālus, apgūs jaunus paņēmienus un tehnikas, kas izmantojami dažādu dekoratīvu priekšmetu izgatavošanā, iegūs un attīstīs jaunas prasmes. Nodarbībās paredzēts galvenokārt strādāt praktiski.
LATVIEŠU VALODA. Šī latviešu valodas apmācības programma sniedz dalībniekiem ne tikai latviešu valodas vārdu pamatzināšanas, bet arī attīsta praktiskas iemaņas valodas lietošanā, spēju pielietot valodas prasmes, attiecinot tās uz dažādām dzīves situācijām.
ANGĻU VALODA. Šis angļu valodas apmācības kurss sniedz dalībniekiem ne tikai angļu valodas vārdu pamatzināšanas, bet arī attīsta praktiskas iemaņas valodas lietošanā — runāt, pielietojot katru iemācīto vārdu, saprast, uzdot jautājumus un atbildēt uz tiem.
SASKARSME UN RADOŠĀ PAŠIZTEIKSME. Programma balstīta uz teātra sporta metodēm, kas māca komunicēt ar līdzcilvēku, bagātināt savu fantāziju, izkopt valodas prasmes, rīkoties spontāni, bez iepriekšējas apdomāšanās. Programmas dalībnieki mācās būt pozitīvi viens pret otru, pašapzinīgi, radoši, uzticēties līdzcilvēkam, turpināt otra iesākto domu, sarunu vai spēli. Programmā iekļautas arī tēmas no dusmu pārvaldīšanas tehnikām, kas mudina cilvēkus izprast savas emocijas, valdīt pār tām, nenodarot pāri līdzcilvēkam. Māca, kā risināt konfliktsituācijas, izmantojot paralēli vārdiem arī intonāciju, mīmiku un ķermeņa valodu. Programmā saistīta teorija un praktiskās nodarbības.
STILS UN IMIDŽS. Programma balstīta uz sarunu un praktiskiem ieteikumiem, demonstrējumu, lai veicinātu ikviena programmas dalībnieka izpratni par to, ka ļoti daudz iespējams sava ārējā izskata un līdz ar to arī iekšējās labsajūtas uzlabošanā panākt pašu spēkiem, papildus izmantojot minimālus resursus, kā arī, apgūstot prasmi no sen aizmirstām lietām darināt jaunas. Jo tikai sakopts cilvēks var būt pašapzinīgs cilvēks.
RADOŠĀS PAŠIZTEIKSMES PROGRAMMA «DZEJA UN TEĀTRIS». Dzejas un teātra māksla vērsta uz cilvēka prasmi atbrīvoties no ikdienas rutīnas, meklēt dažādus pašizpausmes veidus, rast sevī jaunus resursus radošās domas attīstīšanai. Mācīties sadarboties ar cilvēkiem, strādāt pārī, grupā, individuāli, risinot dažādas problēmu situācijas uz skatuves, mācīties veiksmīgi risināt dažādas problēmas arī dzīvē.
TAUTU TRADĪCIJAS. Programmas apguvē dalībnieki iepazīs dažādu tautu kultūru, tradīcijas, svētku svinēšanas ieražas, lai aktīvāk iesaistītos sabiedriskajā dzīvē, mācītos organizēt ģimenes svētkus, cienot savas un citu tautu kultūras mantojumu, veicinot cilvēka radošo pašizaugsmi.
DEJA UN KUSTĪBA. Programmas apguvē dalībnieki apgūs deju pamatsoļus, dažādu tautu tradicionālās dejas, kas veicinās spēju būt radošiem kustībā, sniegs ieskatu, kā organizēt brīvā laika aktivitātes, mācīt atpūsties ģimenes locekļiem un draugiem, izmantojot dejošanu un ritmiku.
«DZIEDOT DZIMU, DZIEDOT AUGU…».
Programma balstīta uz mūzikas klausīšanos, līdzi dziedāšanu, dziesmu sacerēšanu, iestudēšanu, darbojoties individuāli un grupās, lai veicinātu programmas dalībnieku radošo pašizpausmi, apzinātos savu personību, mazinātu izdegšanas sindromu, gūtu pozitīvas emocijas un vēlmi būt atvērtiem jaunām idejām un sasniegumiem.
MŪZIKAS INSTRUMENTU SPĒLĒŠANA. Programmas apguvē dalībnieki iepazīs mūzikas veidošanās un mūzikas instrumenta spēlēšanas pamatus, lai veicinātu savu radošo izaugsmi.
Ikviens cilvēks saprot, cik svarīga ir fiziskā veselība. Tomēr ne visi cenšas savu fizisko veselību uzlabot. Tās pilnveidošanai, attīstībai un saglabāšanai nepieciešams pievērst lielu uzmanību un tādēļ izveidota PIELĀGOTO SPORTA AKTIVITĀŠU APGUVE. Ir nepieciešams izzināt veidus, kā pilnveidot savu fizisko stāvokli, kā arī nepieciešams apzināties tās priekšrocības, ko sniedz fi ziskās aktivitātes.
Gribēt — tas nozīmē apzināties, cik svarīgas ir fiziskās nodarbības, kustības un sports. Ja ir griba ko paveikt, tad parasti arī tiek atrasta iespēja, kā to izdarīt. Jūsu rīcībā var būt: šautriņu mešana; nūjošana; galda spēles; fitnesa joga; airēšana; ūdens aerobika; norūdīšanās; pilates; tūrisms; peldēšana.
Sniedzot konsultācijas un palīdzību klienta sociālo problēmu risināšanā, ir jārīkojas konsekventi, darbības centrā paturot konkrētās sociālās problēmas risināšanu. Visu rīcībā esošo darbības iespēju plašajā spektrā ir jāizvēlas un jārealizē tikai tās, kuras veicina problēmas atrisināšanu, un tādēļ izveidots modulis KONSULTĀCIJAS UN PALĪDZĪBA KLIENTA SOCIĀLO PROBLĒMU RISINĀŠANĀ. Šīs programmas mērķis ir palīdzēt cilvēkiem apzināties situācijas risināšanas reālās iespējas un norādīt uz vairākiem iespējamiem problēmu risinājumiem. Veicināt klienta sociālo problēmu apzināšanu un pozitīvu risinājumu, iedrošināt meklēt ikvienu saprātīgu iespēju, lai pozitīvi risinātu savas problēmas.
Ja jums tas šķiet interesanti — nāciet, darbosimies kopā!