Nodaļa — Intervija
Informācijas tehnoloģiju izmantošana redzes invalīdu bibliotekārajā apkalpošanā Latvijas Neredzīgo bibliotēkas Rēzeknes filiālbibliotēkās
Zanes Pavariņas intervija ar LNerB Rēzeknes filiālbibliotēkas vadītāju Ināru Zeltiņu
Sakarā ar bakalaura darbu «Redzes invalīdu bibliotekārā apkalpošana, izmantojot informācijas tehnoloģijas» LU SZF Informācijas un bibliotēku studiju nodaļas 3. kursa studente Z. Pavariņa veic pētījumu, lai noskaidrotu, kā Latvijā cilvēki ar redzes traucējumiem izmanto informācijas tehnoloģijas (turpmāk — IT). Vai bibliotēkas lietotāji izmanto IT?
Sākot ar 2008. g. janvāri, LNerB Rēzeknes Filiālbibliotēka piedāvā jaunus pakalpojumus: lietotājiem ir pieejami datori ar specializētu aprīkojumu vājredzīgiem un neredzīgiem, internets, bezvadu internets, skenēšanas, kopēšanas un printēšanas pakalpojumi, kā arī vājredzīgiem bibliotēkas lietotājiem ir pieejamas dažādas palielināšanas ierīces.
Latvijas Valsts un Geitsu fonda līdzfinansētā Latvijas publisko bibliotēku attīstības projekta ietvaros bibliotēkai piegādātas šādas IT: 2 datori lietotājiem; 2 palielināšanas iekārtas; multifunkcionālā iekārta; iesiešanas iekārta; Braila printeris.
Sākot ar 2008. g. janvāri, bibliotēkas lietotāji arī izmanto šīs IT.
Vai bibliotēka ir vairāk apmeklēta, pateicoties IT?
Jā, bibliotēka ir vairāk apmeklēta, pateicoties IT. 2009. g. ir reģistrēti 44 datorlietotāji, 951 datorlietotāju apmeklējums. Palielināmās lupas izmantojuši 12 lietotāji, izsniegtas 597 izdrukas un kopijas. 2010. g. 1. ceturksnī reģistrēti 36 datorlietotāji, no tiem 14 ar redzes traucējumiem, datorapmeklējumu kopskaits 283, no tā ar redzes traucējumiem — 192, izsniegtas 115 izdrukas un kopijas.
Ja salīdzinām 2008. g., kad bibliotēkā lietotāji sāka izmantot IT, ar iepriekšējo gadu, tad redzam, ka kaut arī izsniegumu skaits krietni samazinājies, toties apmeklējumu skaits pieaudzis. Tas saistīts tieši ar jaunu pakalpojumu ieviešanu — IT izmantošanu bibliotēkā.
Vai bibliotēkas lietotāji ir kļuvuši aktīvāki, pateicoties IT?
Jā, ir kļuvuši aktīvāki. Tas redzams bibliotēkas apmeklētībā. Ir lietotāji, kuri nāk uz bibliotēku IT izmantot vairākas reizes dienā. Lietotāji pieprasa dažādas uzziņas, sameklēt informāciju internetā dažādos jautājumos. Arī, zinot par gaidāmo pasākumu, lietotāji aktīvi meklē idejas un informāciju internetā, nāk ar to, piedāvā un tādējādi iesaistās pasākumu veidošanā un rīkošanā. Agrāk nāca jau uz sagatavotu pasākumu kā skatītāji, nevis kā dalībnieki tagad.
Izmantojot IT, pie mums parādījušies arī vairāki dzejot un rakstīt gribētāji. Kāds lietotājs brauc pie mums no laukiem, kur sēžot pie datora, sacer dzeju un raksta arī īsus prozas darbus, tie ir publicēti vietējā laikrakstā, gadagrāmatās, žurnālā «Rosme». Vairāki lietotāji, izmantojot IT, raksta dzejoļus pasākumiem. Ir lietotāji, kuri, izmantojot IT, bibliotēkā lasa audiogrāmatas (klausās austiņās Ideju foruma mājas lapā ieskaņotās grāmatas). Notiek arī kolektīvi audiogrāmatu klausīšanās pasākumi (izmantojot internetu).
Arī tiem apmeklētājiem, kuri nelieto IT, cenšamies piedāvāt interesantas aktivitātes, piem., aicinājām nobalsot internetā par Latvijas Gada monētu 2008 un piedalīties akcijā «Es par kultūru» (internetā nobalsoja 40 bibliotēkas lietotāji), tādējādi padarot interesantāku bibliotēkas apmeklējumu, sniedzot iespēju būt aktīviem, arī pietuvinot viņus IT un iepazīstinot ar tām.
Vai bibliotēkas lietotāji patstāvīgi darbojas ar IT?
2008. g. projekta «IT apmācības vājredzīgajiem un neredzīgiem cilvēkiem» ietvaros tika organizēti datorkursi bibliotēkas lietotājiem. Mūsu bibliotēkā mācījās 11 redzes invalīdi. Pirmās iemaņas darbā ar datoru sniedz arī LNB Rēzeknes teritoriālajā dienas centrā. Arī LNB Rēzeknes TO pašlaik projekta «Sociālās rehabilitācijas pakalpojumu attīstība personām ar redzes traucējumiem Latvijā» ietvaros notiek specializēto datortehnoloģiju un komunikācijas tehnoloģiju lietošanas apmācības nodarbības. Daļa lietotāju darbojas patstāvīgi, bet lielākajai daļai jāpalīdz.
Kuras ierīces bibliotēkas lietotāji izmanto visbiežāk?
Visbiežāk tiek izmantoti datori. Visvairāk lieto internetu, arī printēšanas un kopēšanas pakalpojumus.
Kāpēc, Jūsuprāt, redzes invalīdi negrib izmantot IT?
Lielais vairākums vecāka gadagājuma bibliotēkas apmeklētāju neizmanto IT, jo nevar pārvarēt stereotipus, bailes no jaunā, baidās no datora, uzskata, ka viņiem tas nav nepieciešams. Braila rindu un Braila printeri arī izmanto ļoti maz, jo mūsdienās cilvēki negrib mācīties Braila rakstu, tāpēc, ka dators «runā», informāciju cilvēks var ierunāt diktofonā, lasīt audiogrāmatas un nemaz negribas piepūlēties mācīties Braila rakstu, attīstīt taustes sajūtas. IT sniedz plašas iespējas un daudzi to apzinās un lieto.
Vai bibliotēkas darbinieki ir apmācīti strādāt ar jaunajām tehnoloģijām?
Jā, ir apmācīti. Esam mācījušās datorkursos, arī piedalījušās LNerB darbinieku apmācībā, šogad esam papildinājušas zināšanas kursos «Interneta un televīzijas iespējas informācijas laikmetā».
Vai bibliotēkas darbinieki lieto jaunās IT?
Jā, lieto. Ja nelietotu, tad nevarētu arī nodrošināt šo pakalpojumu pieejamību bibliotēkas lietotājiem.
Vai bibliotēkas darbinieki ir apmierināti ar IT?
Jā, ir apmierināti. Pieaudzis bibliotēkas apmeklējumu skaits, tā tiek biežāk izmantota, varam sniegt lietotājiem vairāk pakalpojumu. Paši arī varam atrast jebkuru informāciju, kas nepieciešama darbam. Mīnuss ir tas, ka nav datortehnikas apkalpošanas speciālista uz vietas, jo bibliotēkas darbinieki nav tik zinoši tehniskajās lietās.
Vai IT ir atvieglojušas bibliotekāru darbu?
Darba ir kļuvis daudz vairāk. Gan jāapkalpo lasītāji (uz vietas bibliotēkā, pienesot mājās, sūtot pa pastu), gan tanī pat laikā jākonsultē un jāpalīdz IT lietotājiem pie datoriem un palielināšanas iekārtām. Labi ir tas, ka ir 2 darbinieki un arī tas, ka IT ir izvietotas otrā telpā, atsevišķi no grāmatu krājuma, tādējādi savstarpēji netraucējot viens otru — lietotāji, kas nāk pēc literatūras un lietotāji, kas izmanto IT.
Vai bibliotekāri palīdz lietotājiem jauno tehnoloģiju izmantošanā?
Bibliotekāriem ir jāpalīdz lietotājiem IT izmantošanā un, protams, tā tas arī ir, jo mēs esam ieinteresēti, lai bibliotēkai būtu apmeklējums, lai cilvēki nāktu un izmantotu IT, lai aizietu no bibliotēkas apmierināti ar vēlmi nākt atkal.