Nodaļa — Latvijas Neredzīgo biedrībā
LNB rehabilitācijas centra pakalpojumi
Māra Henele, LNB Rehabilitācijas centra valdes priekšsēdētāja. 2. turpinājums. Sākums 2012. gada
11. un 12. nr.
4. BRAILA RAKSTA APGUVE
Braila raksts ieņem nozīmīgu vietu rehabilitācijas pasākumu komplek¬sā. Punktraksta sistēma bija, ir un paliek visas pasaules neredzīgu cilvēku sa¬zi¬nāšanās līdzeklis. Kaut gan tagad var izmantot arī «runājošas grāmatas» un datoru, tas nemazina Braila raksta nozīmi, gluži otrādi — ceļ to. Apgūs¬tot Braila rakstu, redzes invalīdi gūst iespēju aktīvi darboties sadzīves, mā¬cī¬bu, kultūras, zinātnes un citās jomās. Braila raksts dod iespēju kļūt par līdzvērtīgu sabiedrības locekli.
Pēc klientu izvēles Braila raksta apgūšana notiek latviešu vai krievu valodā. Nodarbību plānā ir paredzēta arī angļu vai vācu valodas atšķirīgo simbolu apguve.
Programmas pamatuzdevums ir iemācīt klientus ar tāfeli un grifeli rakstīt un lasīt Braila rakstā burtus, ciparus un vienkāršu tekstu, kā arī iepazīties ar Braila raksta rakstāmmašīnas darbības principiem un apgūt rakstīšanu uz tās.
Braila raksta apguvē svarīgas ir klienta taktilās spējas, tāpēc nepieciešams noteikt taustes jutību, vingrināt to. Īpaši svarīgas ir arī atmiņas un vispārējās uztveres spējas.
Tāpat nodarbību plānā ir paredzēta:
— Hebolda raksta (drukāto burtu rakstība, izmantojot reljefu rūtiņu tāfeli) un
— līnijraksta (redzīgo raksts, izmantojot reljefu līniju trafareti) apguve;
— Nepieciešamības gadījumā klienti apgūst prasmi parakstīties, izmantojot paraksta trafaretu.
5. TIFLOTEHNIKAS LIETOŠANAS APMĀCĪBA
Tiflotehnika ir redzes zudumu kompensējošās palīgierīces cilvēkiem ar daļēju vai pilnīgu redzes zudumu.
Redzes invaliditātes kompensējošo palīglīdzekļu klāsts ir ļoti plašs un nepārtraukti papildinās. Katrs atsevišķais tiflotehnikas priekšmets mēdz būt atšķirīgs un ir pielāgojams katram individuāli atkarībā no acu slimības, atlikušās redzes, redzes lauka, leņķa u. c., kā arī no cilvēka papildus slimībām, auguma, fiziskām spējām un daudziem citiem faktoriem.
Tiflotehnikas izmantošana sekmē neredzīgu un vājredzīgu cilvēku sociālo rehabilitāciju un integrēšanos sabiedrībā, kalpo mobilitātei un patstāvīgas darbošanās spēju pilnveidošanai.
Tiflotehnikas ierīces var būt gan mehāniskas, gan elektroniskas, tās var būt paredzētas redzes invalīdu apmācībai, izglītošanai, vājredzīgiem — atlikušās redzes saglabāšanai un uzlabošanai, sadzīvē nepieciešamā darba veikšanai, intelektuālā darba veikšanai, sportam u. c.
Neredzīgiem cilvēkiem pārsvarā tiek izmantoti palīglīdzekļi taktilā vai audio formātā, vājredzīgiem cilvēkiem — arī ar palielinājumu.
Tiflotehnikas ierīču izmantošanas apmācība parasti tiek integrēta mācību procesā atbilstošās tēmas ietvaros, taču pēc klienta pieprasījuma tā var tikt apgūta atsevišķi.
Kā atsevišķa tēma paredzēta optisko palīglīdzekļu izmantošanas apguve vājredzīgiem klientiem, ko konsultē acu ārsts-optometrists vai citi speciālisti.
Klienti tiek teorētiski un praktiski iepazīstināti ne tikai ar tām tehniskajām palīgierīcēm, kas ir centra vai klienta rīcībā, bet viņiem pēc nepieciešamības tiek sniegta arī teorētiska informācija par pasaulē pieejamiem ražojumiem.
Klienti tiek arī informēti par valsts kompensētajiem palīglīdzekļiem un to saņemšanas kārtību personīgai lietošanai.
Ņemot vērā tehnisko palīglīdzekļu attīstību, programmā var tikt iekļauta jaunas tiflotehnikas apguve.
Programmas tēmas:
1. Vispārēja informācija par tiflotehniku, tās veidiem, pielietojamību.
2. Dažādu redzes zuduma kompensējošo metožu izmantošana palīglīdzekļos:
— kontrasts un palielinājums,
— skaņa,
— sataustāmas atzīmes.
3. Universālā dizaina priekšrocības.
4. Drošības tehnika un tās ievērošana, nepieciešamība izmantot palīglīdzekļus tikai atbilstoši lietotāja instrukcijās norādītajiem mērķiem.
5. Optisko palīglīdzekļu izmantošana.
6. Tehniskie palīglīdzekļi orientēšanās un pārvietošanās iemaņu apguvei.
7. Tehniskie palīglīdzekļi pašaprūpes iemaņu apguves procesā.
8. Tehniskie palīglīdzekļi Braila raksta apguvei.
9. Tehniskie palīglīdzekļi specializēto datortehnoloģiju un komunikācijas tehnoloģiju lietošanas apmācībā.
10. Tehniskie palīglīdzekļi fiziskā un intelektuālā darba pamatprasmju apguvei.
11. Tehniskie palīglīdzekļi saskarsmes un radošās pašizteiksmes iemaņu pilnveidei.
12. Tehniskie palīglīdzekļi pielāgoto sporta aktivitāšu apguvei.
13. Valsts kompensētiem palīglīdzekļi un to saņemšanas kārtība.
14. Par sadzīves tehnikas u. c. tehnoloģiju pielāgošanas iespējām redzes invalīdiem — palielinātu uzrakstu, taktilu atzīmju pievienošana.
15. Noderīgi palīglīdzekļi, kas atrodami parastos veikalos, ko iespējams izveidot pašam.