Nodaļa – Tehnoloģijas
Superspējas vienmēr līdzi
Līga Ķikute
Tulkojums no interneta materiāliem
Apple iOS ir operētājsistēma, kas tiek izmantota iPhone, iPad un iPod Touch. Vai to tiešām var lietot cilvēks ar invaliditāti, vai arī tas ir kārtējais mārketinga triks?
Apple iOS vadītājs Skots Forstals, stāstot par iPad cilvēkiem ar invaliditāti piemērotajām lietošanas iespējām, parādīja, kā iPad lietoja ar autismu slims zēns. Jā, var apgalvot, ka moderno tehnoloģiju lietošana var ievirzīt bērnu domāšanu citā un ne tajā labākajā gultnē, bet vai tā tas patiešām ir?
Stīvenam Akvino ir redzes traucējumi. Viņš strādā par skolotāja palīgu un savas darbadienas pavada kopā ar bērniem, kuriem ir smaga invaliditāte. Aprakstītā situācija ar bērnu un iPad jaunā vīrieša darbā redzama teju katru dienu, bet vai par to zina visi, kuriem jaunā tehnoloģija krietni atvieglotu dzīvi?
Kā tas darbojas?
Operētājsistēmā iOS ir iekļauts ekrānlasītājs VoiceOver, un ierīces lietošana cilvēkiem ar redzes traucējumiem var pat sagādāt vairāk prieka nekā redzīgajiem. Pateicoties funkcijai Guided Access, tas atpazīst un Runas sintezators attiecīgi nosauc objektus, kas atrodas uz ekrāna, kā arī lasa tekstu. Vienīgi reizēm var rasties problēmas ar dažām aplikācijām, kad kāda detaļa var netikt atpazīta un nolasīta.
Kā stāsta 1981. gadā dzimušais vājredzīgais Stīvens: «Agrāk pieejamība bija citāda — lielāki burti nozīmēja vairāk lappušu, lielas un neglītas grāmatas, kuras man nācās stiept. Es tās no sirds ienīdu!
Pateicoties iOS, no lielajām grāmatām pāri palikušas tikai atmiņas. Tagad viss atrodas nelielā ierīcē pāris pieskārienu attālumā. Ikreiz, paņemot to rokās, jūtos bezgala laimīgs. Es dzīvoju šodien! Pirksti ļauj man piekļūt tik tuvu vai doties tik tālu, cik vēlos. Es bieži brīnos, kā 12 skolas gadus iztiku bez skārienjutīgajām tehnoloģijām ar balss sintēzi, jo tās paver plašas iespējas.»
iPad darbībā
Stīvens, kura darba diena paiet kopā ar bērniem, kuriem ir garīga invaliditāte, vairs neskaita, cik daudz un bieži ir devis šiem bērniem iPad.
«Esmu devis iPad skolēniem ar vājām kognitīvajām spējām un vērojis, kā viņi lieto ierīci kā profesionāļi pat ar visiem pieciem pirkstiem, to nelaužot vai kā citādi nebojājot. Daži pat vaicājuši pēc Angry Birds un citām populārām aplikācijām,» stāsta skolotāja palīgs.
iPad tiek aktīvi lietots arī mācību procesā, palīdzot atpazīt krāsas, formas un burtus, agrāk izmantoto kartīšu, mozaīku un citu priekšmetu vietā. «Planšetdators lieliski notur bērnu uzmanību un, pateicoties balss sintēzei, zinu, ko viņi ar to dara, vai lieto to aplikāciju, kuru es vēlos. Piedevām, lai pie ierīces tiktu, tā ir jāpaprasa, līdz ar to bērni vingrina arī savas runas un komunikācijas iemaņas,» stāsta Stīvens.
iOS tehnoloģijas iepriecina ne tikai bērnus, bet arī skolotājus un vecākus. Pedagogi apspriežas par to, kura aplikācija kādai aktivitātei būtu piemērotākā, savukārt, vecāki interesējas par to, kā bērni planšetdatorus var lietot mājās.
Glābšanas riņķis
iOS tehnoloģija ieņem nozīmīgu vietu kā Stīvena, tā citu vājredzīgo un neredzīgo dzīvē.
Tehnoloģijas nozīmi lieliski raksturojis viens no iOS attīstītājiem Mets Žemals:
«iOS ir kā glābšanas riņķis vai superspējas, kas vienmēr ir līdzi. Tā var pa īstam izmainīt neredzīgu cilvēku dzīves, sniedzot viņiem neatkarību.»
Būtisks komentārs:
Ierīcēs ar iOS joprojām nav pieejama lietotāja saskarne latviešu valodā un, kas daudz būtiskāk, arī latviešu runas sintēze. Tas nozīmē, ka, atverot kādu interneta vietni vai citu dokumentu latviešu valodā, cilvēkam ar nopietniem redzes traucējumiem nāksies klausīties tekstu angļu vai krievu balsī, kas apgrūtina tā vienkāršu uztveramību.